Direktlänk till inlägg 9 februari 2014

17 dagar postop..

Av Love - 9 februari 2014 01:50

Och läkningen har gjort en frivolt bakåt. Eller rättare sagt så går läkningen framåt men den positiva känslan av smärtfrihet är borta. Jag har 2 eller snarare 3 smärtproblem just nu. Nr 1 beror på att jag för att undvika att dratta på ändan när jag halkade på en isfläck lyckades stå kvar på benen genom att vifta vilt med armarna vilket resulterade i att jag sträckte till något som nog inte var redo för det.. Samma ställe som innan neråt revbenen på höger sida men värre och stelare. Har förlorat en del av rörligheten på den sidan. Om jag lyfter armen uppåt och känner nedanför bröstkorgen så ser det ut som en sena innanför huden som blir som en fiolsträng och jag lyckas inte töja ut den. Vet inte riktigt vart jag vänder mig om det inte blir bättre. Aja, får trotsa smärtan och fortsätta töja så blir det nog bättre. Smärta nr 2 kommer av att jag har västen på mig dygnet runt och en sak som inte nämns är hur känslig huden blir. Helt ärligt kan jag inte begripa hur jag ska kunna ha västen dygnet runt i nästan 2 veckor till. Det gör ont hela tiden. Har försökt att ha tyg under men eftersom det veckade sig så gjorde det också ont. Jag vaknar på nätterna av att det irriterar och jag har fortfarande inte sovit en hel natt efter operationen utan att vakna. Har börjat kunna ligga på sidan iallafall så ryggontet som kom av att man låg på rygg har släppt lite. Smärta 3 är en bultande smärta från övre delen av bröstkorgen där västen inte riktigt kommer åt att trycka redigt som svullnar upp därav smärtan. Om jag lyckas få till trycket där innebär det att jag har västen för högt vilket ger skav i armhålorna och dessutom innebär det att nedre delen av bröstkorgen svullnar istället eftersom trycket inte är där då... Hört uttrycket hur man än vänder sig står man med rumpan bak? Förstår vad som menas nu.
Började jobba igår natt, sitter på jobb nu och eftersom jag haft mer ont idag än innan så har kollegan planerat in ett lättpass men som det känns nu så tar jag nog och utnyttjar min möjlighet till sjukskrivning igen. Något jag blev varse igår var hur ofta man spänner bröstmuskeln egentligen. Typ vad man än gör aktiveras den så om man har ont så spelar det nästan ingen roll vad man gör. Det kommer att kännas ändå.
Det var inte min mening att gnälla så mycket men det bara bidde så . Sen å andra sidan så kör jag på tyst lidande in real life så det jämnar ut sig. I övrigt är det lugnt. Jag träffade aldrig läkaren i onsdags pga han dubbelbokat mig men kuratorn passade på att sno tiden så hela veckan har jag känt mig nedstämd . Var inte mentalt förberedd på det besöket och hon har en förmåga att gräva sig in i det förgångna och aktivera de minnen som borde varit glömda.. Fick förresten min journal utskriven. Fattar inte att alla dessa möten resulterat i något sådant. Allt var bara upprepningar efter vartannat men dom hade iallafall fått rätt på pronomet i större delen. Lite konstigt kändes det att benämnas med hon och mamma i början för att sedan flyta över på han och förälder.. Tog ett tag innan hjärnan kopplade att det var samma person som det rörde. Något som jag också reagerade på var att deras uppfattning om en är så viktigt. Tex: patienten uppträder maskulint, rör sig med en maskulin självsäkerhet, har ett manligt utseende, klär sig manligt osv.. Undrar vad som hade hänt om jag kommit dit sminkad och med klänning? Hade min diagnos ändrats? Hmm, bäst att inte fråga.
Just det, ska träffa läkaren den 20:E mars för att fylla i blanketten till RR men hade fortfarande inte fått någon konsultation angående SRS som man måste få för att kunna ansöka om ändrad könstillhörighet så det blev att ringa till Karolinska för att få en sådan då dom tappat bort just den remissen från rullorna ( surprice) . Den 12 mars blev det en akuttid för det besöket så det blir en tur till stockholmia igen. Känns ganska onödigt för ca 30 min möte men måste man måste man.. Nä, nu ska jag försöka jobba lite igen. Hoppas ni alla har det bra

 
 
Love Christensson

Love Christensson

9 februari 2014 05:58

Trevligt med uppdateringen men tråkigt att du ska ha ont.

Känner igen det där med kuratorns grävande. Hon är så vänlig och det känns alltid bra att sitta där men efteråt kommer känslan av att ha sagt för mycket. Fick för bara några dagar sedan läsa igenom det hon skrivit om mig. Noterade att jag genomgående kallades "patienten". Inget pronomen någonstans.

Reagerade på att det mest är negativa saker som antecknas så jag fick henne att fylla på med positiva inslag också. Gillar inte att de framställer en som ett offer för olyckliga omständigheter. Det är iaf inte så jag själv ser på mig och mitt liv.

Önskar dig fortsatt god återhämtning. Säg till när du är redo för ett besök på Busfabriken eller något annat trevligt.

http://lovechristensson.blogspot.se

 
Pinocchio

Pinocchio

9 februari 2014 16:00

Ta av västen emellanåt! Det skadar inte :-)
Resultatet blir inte dåligt för att du låter din överkropp vila från trycket. :-)
Snarare tvärtom tänker jag... Gör det ont är det något som är fel. Tar man bort "västen" släpper trycket och smärtan och kroppen mår bättre. :-)
Så gjorde jag. Jag hade den dygnet runt i en vecka. Sen började jag ta av den någon halvtimme-timme om dagen bara för att vila kroppen lite.
Sen började jag ha den mindre och mindre på men jag hade den ALLTID på på nätterna för jag tycker att man svullnat mest

http://pinocchioirl.blogg.se

 
Pinocchio

Pinocchio

9 februari 2014 16:06

(råkade trycka på skicka för kommentarer för tidigt haha fortsättning på det jag skrev...)

nä men jag tycker att man svullnat mest på natten och man har ju ingen kontroll på om man rör sig eller inte.

Jag fick ju höra av läkarna att jag skulle ha "västen" (bröstbandet) på mig dygnet runt i 3 veckor efter op och sedan i 2 veckor antingen dagtid eller nattetid.
De rekommenderade dagtid för man svullnar mest då men det håller jag inte med om. Någonsin känt svullnaden man får i kroppen när man har sovit riktigt gott? Mm :-)

Nä men nu var det ju inte det jag skulle säga haha :-P
Bara ville säga till dig att du dör inte för att du tar av västen lite då och då. :-)
Det är nog som jag säger, bara skönt för kroppen. :-)
Jag har ett jättefint resultat och det läkte snabbt och fint och jag hade bara på mig västen när jag kände att det behövdes liksom och sen tog jag av mig den när jag kände att jag behövde vila. Alltså varva lite. Känn efter hur det känns och vad kroppen signalerar om. Jag kan säga att jag tex tog på mig västen när det började spänna. :-)
Men på natten hade jag sen alltid fast det var ju en befrielse att slippa den sen... :-)

Lycka till med allt! Kram

http://pinocchioirl.blogg.se

Love

9 februari 2014 20:23

Haha, tack för ditt inlägg . Har börjat ta av den men det börjar spänna efter bara några minuter vilket visserligen inte är en lika jobbig ont som hudirritationen är men det känns lite som att riskera något i onödan. Hur länge hade du problem med att allt lixom svullnade upp? Och innan huden drog sig tillbaka? Ikväll lydde jag ditt råd och tog av den k nästan 1 h innan det spände räligt.. Känns konstigt också om du förstår vad jag menar. Fick reda på att jag skulle ha tejp på bröstvårtorna och det har jag börjat släppa också eftersom det känns konstigt med tejp på.. Det var längesedan jag såg något ifrån dig. Allt bra?

 
frozenfire

frozenfire

10 mars 2014 05:44

Spännande att följa din resa. Ska absolut kika in här fler gånger kan jag lova när jag har tid att läsa mer noga! :)

http://frozenfire.bloggplatsen.se

Love

10 mars 2014 06:16

Tack för kommentaren. Hoppas du har överseende med att jag numera inte är så frekvent här inne men här är ju 2 års händelseförlopp dokumenterat..

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Love - 6 oktober 2014 04:06

vet inte om jag berättade att jag fått det nya personnr men det har jag iallafall. Den 14 sept blev jag officiellt upptagen som medlem i den manliga populationen.. Och sedan dess har jag ringt och ringt och ringt och...ja ni hajar. Vet ni hur mån...

Av Love - 31 augusti 2014 01:48

OK, insåg igår att jag oftast bara vräker ur mig något i farten för at sedan glömma en riktig uppdateringpå ett bra tag så jag tänkte fixa det idag md tankar och tid och förhållande och lite annat.  Det var i dagarna jag fick mitt beslut ang ändrad...

Av Love - 30 augusti 2014 05:34

I förrgår fick jag ett rek på posten och det ar beslutet från RR.  Härmed är jag nu mera även på pappret en man!  Och har tillåtelse från socialstyrelsen att göra inngrepp i könskörtlarna som det så snyggt heter.  Mennytt personnr tas det beslu...

Av Love - 26 juli 2014 16:10

Jag vet att det inte var så kort tid sedan jag sist gjorde ett inlägg men livet går förbi alldeles för fort :-)  Jag har kommit i ett läge där jag faktiskt inte tänker på min situation så mycket utan det mesta bara flyter på. Naturligtvis blir jag ...

Av Love - 6 maj 2014 23:15

Hej och välkomna till en sällan uppdaterad sida.  En månad har gått och det är mycket som rörts upp.  För det första hade jag fått en fråga av en läsare omjag hade fler operationer och jag kan svara Jaaaa på den. Men inget är så enkelt som det ve...

Presentation


Välkommen till en komplicerad historia!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kategorier

Länkar

upplysande bloggar

Besöksstatistik

Omröstning

Tycker ni som läsare efter det jag berättat att jag handlar rätt angående skolproblemet?
 Ja, kör hårt. Informera alla du stöter på!
 Ja, fast håll dig bara till fakta för barnen
 Njaeee, det kanske räcker med föräldrarna?
 Nej, föräldrarna skulle ha hållits utanför
 De skulle hållt det helt innanför hemmets 4 dörrar
 Du var korkad som ens berättade för dina egna barn!

Arkiv

RSS

Sök i bloggen

Tidigare år

Titta in och skriv!

När händer vad?

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2014 >>>

Ovido - Quiz & Flashcards