Alla inlägg under april 2013

Av Love - 30 april 2013 20:48

Dagens inlägg tänkte jag skulle handla om hur olika kommentarer kan tolkas beroende på vem som säger dem och i vilket sammanhang.
Iblan blir man lixom förorättad utav det någon säger utan anledning.
En återkommande kommentar är:
- du ser mycket trevligare ut som kille än som tjej fast egentligen har du ju inte ändrat utseende så mycket!
Tack för komplimangen?
Av alla kommentarer man får så är det den som jag har svårast att ta till mig och uppskatta. Vad betyder den egentligen?
Att jag var ful som stryk innan men du var för feg för att berätta det för mig?
Att manlig och kvinnlig skönhet är olika beroende på vilket kön man ser framför sig? Och ja, naturligtvis är det så annars hade ju alla kön åtrått varandra och vi hade inte behövt könsdelegera våra känslor..
Men oavsett om jag vet att svaret ligger i det ovannämnda så kan jag inte riktigt ta till mig komplimangen beroende på att jag faktiskt blir illa berörd av personens tidiga tycke om mig.
Så ni som vill berömma mig för mitt utseende: gör det gärna men dra ingen parallell till mitt tidigare jag!


Idag stötte jag förresten på en gammal arbetskamrat som jag inte träffat på 2 år beroende på att jag dragit mig undan alla tidigare ytliga bekanta. Iallafall så hejade jag på henne i affären och avvaktade reaktionen.
Jag tror det tog ca 5 SEK innan igenkännandet kom och hon tvärstannade. Hej fågelholken!
Hej, jag kände knappt igen dig. Nu liknar du en kille mer än senast och din röst?
Kan kanske nämna att tjejen alltid varit brutalt ärlig innan också. Vi snackade en stund och gick igenom de senaste årens händelseutveckling där hon kände sig blek i jämförelse med mina drastiska livsförändringar men ingen gång nämnde hon att hon tyckte det var weird..och jag känner mig varm i kroppen av hennes inledande kommentar helt enkelt för att hon helt ovetande bekräftade mig men inte genom att förneka mitt tidigare jag som alla andra gör utan genom att ge mig ett erkännande att jag varit så här innan också.
Är det någon som förstår vad jag menar?
En annan kommentar som är jobbig är när man rättat sig vad gäller pronomet man precis använt och sen lägger till: - -det är jobbigt men jag vänjer mig nog!
Jag känner mig lika misslyckad varje gång den kommer och vänjer mig aldrig riktigt vid tanken att jag tvingar folk att tänka efter angående min personlighet. Känner mig aldrig som någon som smälter in då utan snarare som ett jobbigtmoment. Trots dessa känslor så har jag börjat rätta folk jättemycket nu, tycker lixom att dom borde ha vant sig nu.
Ja just det. En sista avslutande tanke: sluta jämföra med då och nu! Oavsett om man transitionerar eller inte så utvecklas folk och är aldrig densamma som då- bara så ni vet.

Av Love - 29 april 2013 20:16

har jag egentligen inte fått men jag tröttnade på att vänta så jag ringde dit. Och tur var väl det. Det var uppenbarligen meningen att jag själv skulle höra av mig ang resultaten. ( när sa hon det?)
Hon har tjockt med patienter och det vet jag men ingenstans nämndes det att jag skulle behöva vänta mer än några dagar på resultatet och testot. Jag fick en telefontid den 7 och då innebär det att det är 5 veckor som jag kommer att ha varit utan det som gör att jag känner mig som man. Och sedan tar det säkert några dagar ytterligare innan jag kan få det.. Känner mig mer nervig än vanlig, rostig och tankarna är all over. Huset har jag städat och diskbänken är kliniskt ren. Detta är något som försvann när jag började ta testo- det maniska- och jag har faktiskt i snart ett år haft lite skit i hörnen. Lite. Jag har redan börjat känna av dom hopplösa känslorna, de som får mig att tro att jag är värdelös. Som får mig att krympa och att samtidigt vara den som ska vara stark. Usch- stackars ungar. Detta blir inte lätt!

Av Love - 26 april 2013 20:02

Jag vet att bloggen varit rätt tyst på sistone och det ber jag om ursäkt för. Vet bara inte vad jag ska skriva om och samtidigt har jag haft ont om tid. Men nu tänkte jag- eftersom jag spenderar sjukt mycket tid på resande fot- att jag skulle bruka allvar. Inte för att jag vet vad jag ska skriva om men med hjälp av andra bloggare, ev ni läsare så ska jag nog kunna bli inspirerad. Så- jag hoppas ni vill ge mig lite material förutom mitt vanliga gnäll- trots mina ibland enkelspåriga inlägg så har jag faktiskt åsikter och tankar om det mesta- måste varade igång dom lite. Idag tänkte jag också skicka en styrkekram till min namne Love som förlorade sin far i dagarna och som jag vet inte riktigt har utrymme för sorgebearbetningen. Ta hand om dig!

Av Love - 26 april 2013 19:54

.. Medans barnen är hos två kompisar och deras ungar. Är tacksam för att få lite egentid utan jobb inplanerat. Sitter på bussen från kompisarna nu- är på väg till Malmö för att träffa likasinnade. Här nere i Skåneland finns club Transparence som anordnar små träffar för Ts-personer. Var på en träff i december och så nu denna. Hoppas få träffa trevliga människor och få en inblick i deras liv.. Tror nog jag kan unna mig en öl eller 2 också.. Lyx!

Av Love - 23 april 2013 22:57

Jag har sedan ett år tillbaka samlat på mig lite bloggar jag följer av olika skäl och de flesta finns under mina länkar men jag skulle vilja tipsa om en utlänsk kille som driver en typ fråga så svarar jag- blogg om transexualism. 

Den är på engelska men tar upp många intressanta dilemman: ASK MATT

En annan blogg jag snubblade över är Intersexorwhat?. 

En väldigt spännande person som jag själv inte kan definera som varken den eller det men som belyser olika frågeställningar på ett väldigt kristiskt och konstruktivt sätt utifrån ett intersexperspektiv. 

SEn skulle jag även vilja dela med mig av en youtube-profil som jag följt hela tiden. Han kallas Electric Dade och har gjort en hel del klipp på Youtube. Jag fastnade speciellt för det här klippet där han och hans fru ger ett ärligt och tänkvärt sätt att se på själva transitionen..Jag hoppas att ni tycker att min smak inte är alldeles fruktansvärd och att ni kanske har hittat något som intresserar er utifrån varför ni är på denna bloggen:  

Av Love - 23 april 2013 22:38

och nu What? 

Ibland förbannar jag mig själv när hjärnan inte redigt vaknar direkt när jag gör det. Missade kolla med endon när hon ringde förra veckan hur det var tanken att allt skulle gå till. 

KOmmer hon skicka en ny telefontid till mig via post?  I så fall kan det ta en evighet innan nästa spruta..

Ringer hon? Skickar besked via posten?  

I don`t know och det stör mig. 

Jag börjar känna mig rastlös och en stor del av mig vill bara ta en ny dos, jag har ju kvar men en liten del, den som innehåller förnuftets röst - säger till mig att hålla ut- det blir snart min tur ändå. 

Jag har hört att de två olika preparaten har olika verkningsområden och att Nebidon ska dels ge snabbare allmänna förändringar än Testoviron samt speedar upp skäggväxten. 

jag hoppas naturligtvis på det- iallafall på skäggväxten som faktiskt börjat komma nu om än i liten skala men även kroppsligt. Jag har förstått på min omgivning att min kropp uppfattas som mer manlig nu men samtidigt har jag aldrig varit så klen som jag är nu så jag hoppas att Testovironet är det som orsakat  det och att det ska släppa med Nebidon.. A guy can wish;-) 

jag saknar den alerta och energiske Love som aldrig satt still och som inte missade ett tillfälle att träna.

Som hatade allt vad socker och salt hette och som knaprade sundheter på tvären.

Som kunde äta vad som helst och hur mycket som helst utan att få ont i magen.


Som aldrig gav upp och som kunde prestera max- alltid.

Nu kan någon som inte känner mig säga att jag orsakat det här själv ( kanske sant) och att det bara har varit att sluta med självmedicineringen men jag kan säga så här:

Jag har uppskattat varje ögonblick av mitt liv det senaste året vad gäller min självkänsla och mina känslor överlag och om det visar sig ha varit Testovironet som orsakat mina besvär så kommer det ändå att ha varit värt det. För i mitt hjärta har jag mått bra och det är det som är det viktiga!   

Av Love - 23 april 2013 22:28

En annan transkille som jag följer i bloggvärlden är Adrian som har aktiverat sig en hel del på RFSL sista året och han tillkännagav för några dagar sedan att det har blivit bestämt att : 

Den 17-19 juni håller Norrtälje kommun, RFSL Roslagen och RFSL Roslagen Ungdom ett transläger för ungdomar mellan 13-20 år. Lägret är kostnadsfritt, men man får räkna med att betala resa. En intresseanmälan kan man göra här, vi kommer sedan komma ut med en bindande anmälan som innehåller mer information. SÖK OCH SPRID HÖRRNI. Facebook event hittar ni här.

Och just ja: upptagnings området är RFSL ungdom öst och RFSL Roslagen. Medlemskap i någon av organisationerna krävs, men kan tecknas på på plats.

Så, för att sprida ordet lite så önskar jag att ni transkillar och transtjejer som läser det här sprider ordet, ev länkar i er blogg så kanske initiativet blir en ännu större succè


Av Love - 18 april 2013 20:36

Sitter och tittar på Trans America. Den är faktiskt inte så lam som jag trodde utan väldigt eftertänksam. Provar att se om jag är så tekniskt kunnig att ev kunna få till den här länken till trailern:
http://www.youtube.com/watch?v=DZU4Du6u0DY<br />



Presentation


Välkommen till en komplicerad historia!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kategorier

Länkar

upplysande bloggar

Besöksstatistik

Omröstning

Tycker ni som läsare efter det jag berättat att jag handlar rätt angående skolproblemet?
 Ja, kör hårt. Informera alla du stöter på!
 Ja, fast håll dig bara till fakta för barnen
 Njaeee, det kanske räcker med föräldrarna?
 Nej, föräldrarna skulle ha hållits utanför
 De skulle hållt det helt innanför hemmets 4 dörrar
 Du var korkad som ens berättade för dina egna barn!

Arkiv

RSS

Sök i bloggen

Tidigare år

Titta in och skriv!

När händer vad?

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< April 2013 >>>

Ovido - Quiz & Flashcards