Alla inlägg under juni 2013

Av Love - 19 juni 2013 21:49

Detta är ett ämne som ofta berörs på ett sätt eller annat men oftast kommer man inte till ett slutgiltigt svar. Hur vill man ha det ang det förflutna? Måste det pronomet som var då benämnas eller går det att undvika?
Jag blev inspirerad av Matt Kiley's senaste inlägg som berörde just detta http://tranifesto.com/2013/06/17/ask-matt-2-in-1-using-previous-pronouns-and-thyroid-health-on-t/
Naturligtvis har jag egna tankar och känslor angående detta ämne men mycket av det Matt skriver stämmer.
I mitt fall som biologisk mamma då som blivit " pappa" i de ovetandes ögon så är det naturligtvis svårt men varför finns behovet av att berätta om kopplingen. Måste man verkligen inleda meningarna " när hon födde den och den? Räcker det inte med att säga : när barnet föddes så..speciellt viktigt är det i situationer där hela historien inte är känd.
Personligen tycker jag det är jättejobbigt när folk benämner mig som hon i minnenas television. Personligen känns det som om det hände någon annan råkade ut och upplevde allt det där kvinnliga och hela jag skäms. Över att jag bara nöjde mig med läget och inte tig tag i det hela då. ju längre jag kommer i min transition desto sämre mår jag över att tänka på mitt förflutna. det var lixom aldrig kag på något vis. jag vet att alla tycker det känns konstigt att byta ut sitt minne till mitt nuvarande pronomen. Men gissa vad: försök att vara mig till lags, tänk på att vara min vän och inte göra mig obekväm och ponera att någonstans i någon annan situation när ni inte tänker er för så kanske ni avslöjar mig för en transfob person som kanske inte tycker det är ok?
I övrigt hoppas jag er engelska är ok för det Matt skriver om känns ordagrant som mina egna önskemål.

Av Love - 18 juni 2013 20:51

i bloggvärlden som jag rörö mig i just nnu verar bloggandet vara lite undanstoppat just nu ochjag hoppas att det beror på att alla är upptagna med att njuta av den än sålänge underbara sommaren. Trots min obekvämhet så gör även jag och det blir både sol och bad. 

Just nu kan jag ägna mig åt de två hemma i trädgården tillsammans med ungarna utan att behöva tänka på min omgivning och vi är lyckliga för det. har varit ute och badat 3 gånger vid en lokal sjö och även om ungarna uppskattat det så har jag varit väldigt kroppsmedveten och skämts över min kropp samt känt mig väldigt usatt så så länge trädgården duger till ungarna är jag nöjd. 

Har inte fått någon kallelse till kirurgin och de 3 månadernasom vårdgarantin garanterar har snart runnit ut.Men jag vet okså att det är sommar så jag tänker hålla mig till september inna jag protesterar.. 

jag har gått på Nebido i 3 veckor (tror jag) och allt känns bra. Eller rättare sagt så känns det som det gjorde innan jag gick av förra gången. har tränat lite på gymmet och försöker få in lite rutiner men det är svårt att få till utan att sömnen blir lidande. Trots att jag sover lite mindre nu så har jag ändå fått lite extra energi och jag tror det har med träningen att göra. Inga muskler i sikte men det  kommer väl. har problm med skaknngar när jag tränar och det gör nog att jag hållr igen lite. Skakningarna håller i sig i 2 dagar så det är rätt jobbigt. 

Jag slutade med fastan efter 2 veckor pga att matlusten försvann helt oh det är inte bra. Så mycket begriper jag också. 

Jag hoppas ni alla mår bra ..

ps. Grattis till alla mina tskompisar som numera har fått sitt testosteron. NIcelife!


Av Love - 18 juni 2013 20:51

i bloggvärlden som jag rörö mig i just nnu verar bloggandet vara lite undanstoppat just nu ochjag hoppas att det beror på att alla är upptagna med att njuta av den än sålänge underbara sommaren. Trots min obekvämhet så gör även jag och det blir både sol och bad. 

Just nu kan jag ägna mig åt de två hemma i trädgården tillsammans med ungarna utan att behöva tänka på min omgivning och vi är lyckliga för det. har varit ute och badat 3 gånger vid en lokal sjö och även om ungarna uppskattat det så har jag varit väldigt kroppsmedveten och skämts över min kropp samt känt mig väldigt usatt så så länge trädgården duger till ungarna är jag nöjd. 

Har inte fått någon kallelse till kirurgin och de 3 månadernasom vårdgarantin garanterar har snart runnit ut.Men jag vet okså att det är sommar så jag tänker hålla mig till september inna jag protesterar.. 

jag har gått på Nebido i 3 veckor (tror jag) och allt känns bra. Eller rättare sagt så känns det som det gjorde innan jag gick av förra gången. har tränat lite på gymmet och försöker få in lite rutiner men det är svårt att få till utan att sömnen blir lidande. Trots att jag sover lite mindre nu så har jag ändå fått lite extra energi och jag tror det har med träningen att göra. Inga muskler i sikte men det  kommer väl. har problm med skaknngar när jag tränar och det gör nog att jag hållr igen lite. Skakningarna håller i sig i 2 dagar så det är rätt jobbigt. 

Jag slutade med fastan efter 2 veckor pga att matlusten försvann helt oh det är inte bra. Så mycket begriper jag också. 

Jag hoppas ni alla mår bra ..

ps. Grattis till alla mina tskompisar som numera har fått sitt testosteron. NIcelife!


Av Love - 5 juni 2013 09:06

Ja, den har kommit nu till Skåneland och jag och töserna har varit och badat. Jag har megaångest över att visa mig halvnäck offentligt, hatar att jag måste utstå allas blickar och undringar. Speciellt eftersom jag bara är känd i andra änden av stan och är ett obekant ansikte på just denna badplats. Ångesten till trots så badade jag igår. Försökte planera så att vi skulle komma dit innan alla andra och kunna hoppa i osedd men som vanligt när man har barn så är det svårt att hålla sig till planerna.
Iallafall, jag drog på mig ett svart linne inne på toan och en tjocktröja och så promenerade jag ut på bryggan, vände ryggen till folket när jag drog av tjocktröjan och hoppa i. Inte världens mest inkognito sätt men det fungerar bättre än att visa sig i sporttopp. Fast sen är det ju det här med när man ska upp. Folk glor när killar badar i tröjor men jag hoppas att det faktum att linnet var svart dolde det mest uppenbara. Och väl uppe igen gällde det att få av sig linnet och på med tjocktröjan så man inte frös ihjäl. Hmm, lite kluddigare må tilläggas men allt går om man vill. Så ja, just nu kan jag bada även om det krävs planering men det blir nog svårare när det börjar bli knögafullt med folk. Gårdagens ahaupplevelse: tjocktröjan var en munkjacka och jag drog ner dragkedjan och gick med halvöppen tröja. Hur skönt som helst men man får ju akta sig så att inte tröjan öppnar sig för mycket. Masto- please come!
( fast nu är värmen här så nu kan det vänta till hösten så jag kan få ha lite aktivt sommarlov med töserna)

Av Love - 1 juni 2013 22:47

Och det är nice. Nu är det 5 dagar sedan jag tog Nebido och det känns gutt. Fysiskt är det ingen större skillnad förutom att jag blivit lite mer fysiskt pigg men det beror nog mest på att jag faktiskt mår bra. Jag känner mig harmonisk med mig själv igen och en del av självbilden har förbättrats. Det är otroligt hur mycket skillnad hormoner gör och hur jobbigt både kroppen och sinnet upplever det när det antingen blir för mycket Mich mash hokus pokus i balansen mellan hormonerna. Jag menar för mycket T mår man dåligt av och för lite absolut kass, men samtidigt gäller det att få en hormonell balans där det ena inte slår ut det andra eller konverteras till sin motsats. Förstår ni vad jag menar? Ahh- lite rammel från min sida. Sitter i bussen på väg till jobb och skiten har inbyggd massagefunktion när han passerar 70. Det skkkkkaaaaakkkkaaaarr och helt plötsligt skulle jag vilja ha binder;-(
Vad har hänt denna veckan då?
Ingenting speciellt. Men jag har påbörjat mitt nya liv. Jag är medveten om att jag är denna planetens sockergris och det har märkts. Inte så mycket på vågen, jag har bara gått upp 9 kg senaste 9 månaderna ända sen jag slutade röka men det märks på passformen på kläderna. Muskelnassan har minskat en hel del också så det har blitt lite valkar varstans.. Iallafall så har jag provat i omgångar att lägga om kosten utan större framgång, dels pga bråkande mage + att jag blir en liten sur gnällspik utan kolhydrater. Men sen fick jag ett tips om periodisk fasta. Har ni hört talas om det? Den varianten jag ska köra heeeeeetttreeeeerrrr ( bussjävel sakta neeeerrr)! 16:8 och innebär att man har en 8 h ätperiod där man siktar in sig på 3 måltider, 5 frukter och normalt dagsintag. Åtföljt av detta följer sedan 16 h fasta där man kan dricka vatten eller svart kaffe. Sen börjar man om igen.
Fördelen med detta är att förbränningen ökar och sockersuget automatiskt minskar + att man per automatik faktiskt stryper sitt kaloriintag pga mättnad.. Inget holuspokus.
När jag läste om denna dieten slog det mig att jag har levat mittendwken av mitt liv så, det är bara de sista 4 åren jag inte gjort det och innan dess hade jag inga fysiska problem alls. Eller mindre fetma då jag tänkte att jag iallafall kan prova.
En annan sak är träningen. 2 ggr har jag kommit ner till gymmet denna veckan och jag kan konstatera att det är rätt skönt men jag ska inrikta mig på typ fyscirkel då det värker i bröstet när jag får upp pulsen för mycket så ren kondis hoppar vi över... Jaha- detta var dagens rapport. Ett litet steg för mänskligheten men ett stort kliv för Love. Nu kör vi'

Presentation


Välkommen till en komplicerad historia!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kategorier

Länkar

upplysande bloggar

Besöksstatistik

Omröstning

Tycker ni som läsare efter det jag berättat att jag handlar rätt angående skolproblemet?
 Ja, kör hårt. Informera alla du stöter på!
 Ja, fast håll dig bara till fakta för barnen
 Njaeee, det kanske räcker med föräldrarna?
 Nej, föräldrarna skulle ha hållits utanför
 De skulle hållt det helt innanför hemmets 4 dörrar
 Du var korkad som ens berättade för dina egna barn!

Arkiv

RSS

Sök i bloggen

Tidigare år

Titta in och skriv!

När händer vad?

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2013 >>>

Ovido - Quiz & Flashcards