Direktlänk till inlägg 10 november 2012

mat, bak, och fars dag

Av Love - 10 november 2012 18:38

Jag vet inte ad alla andra gör när dom inte mår super. Själv brukar jag baka. Massor. Och äta upp allt.. och nu 8 kg senare ( jag vet ingen fara på färdet än), så är det ytterligare en sådan dag. Jag och töserna har bakat rosa saffranssnäckor, gröna muffins och just nu väntar jag på att budapestbottnen ska kallna så jag kan göra favvosen färdigt. 

Jag vet inte varför det är så, man tömmer hjärnan på något vis när man bakar- det är nästan så man kan stänga av hjärnkontoret helt- och så får man ju den berömda sockerkicken efteråt. Fast det är lördag så jag ser genom fingrarna där. 

Men sen mitt i bakstöket kommer den stora tösen med: jag är hungrig, vad blir det för mat? 

Ehh, tänkte ju inte på det. Ville ju inte egentligen heller. Jag vet inte- jag tycker det är så urbota tråkigt. Till skillnad från  när man bakar så måste man hela tiden vara på sin vakt och trots att folk påstår att jag är bra på att göra mat( även andra barn) så verkar inte mina egna barn tycka det och då är det klart att mna inte blir så sugen på att ställa sig vid spisen i 2 h, eller något. Men sen är jag dubbel åter igen- för jag vill att mina barn ska äta husman- fast helst utan att behöva göra det själv..

I förra veckan tänkte jag prova på en av dom däringa matkassarna dom alla tjafsar om, bara för inspiration så jag tog en sådan som man hittar på nätet och handlade alla ingridientser själv och redan där kunde jag konstatera att det hade varit bättre att betala 40 kr extra för att få det ihopplockat. Det skillde inte så mycket mer emellan att få det ihopplockat och att knalla i butiken själv. Förutom då kanke 1h för att hitta allt. 

Men just den kassen jag provade på var jag inte nöjd med recepten i.

Av 5 möjliga var 2 ätbara, resten smakade rent ut som en gammal håsa på ren skånska.

Så jag tänkte vända mig till Linas denna gången- inte för att jag måste utan för att jag vill: hitta nya smaker, pröva nytt, äta varierat och framförallt äta varje dag. Om man som jag jobbar natt och sover och äter vid varierande tider på dygnet så måste man äta ordentligt, vilket jag inte gjort, vilket i sin tur är något jag betalar surt för nu då! 

Så min ambition att försöka laga mat varje dag är faktiskt för min skull, inte barnen. När dom kommer hem på fritids på em/kväll vill dom ändå inte äta- det har dom redan gjort på skolan utan tar om dom själv får välja en macka eller omelett. Och massor av frukt. Angående frukt så är jag glad över att den börjar gå ner i pris nu för fy farao vad mycket pengar man lägger på det. Ja, jag vet det är nyttigt- men måste allt som är nyttigt vara dyrt? 

Då förstår jag varför många lider av övervikt..

Usch, nu är det snart jul- som tur är så jobbar jag- och får glädjen att fira nyår med barnen istället- men trots det så börjar paniken krypa sig på ang julklappar. Man måste ju fixa det också. Och julpynt. Och julbak :-) Fast som sagt var- jag slipper huvudjulen i år iallafall och det är ju bra. Tycker jag. 

Ja, just det. imorgon är det fars dag. inget vi firar egentligen men detta året har det varit mycket tassel mellan ungarna så vi får väl se. Eller så får vi införa en alldeles egen mappadag. Det röstar jag för! 



 
 
Love II

Love II

11 november 2012 08:30

Nu med allt genustänk borde man kalla det för föräldradagen istället. Fast egentligen är det väl bara något kommersiellt jippo så det kanske kvittar.

Det där med matlagningen. Jag tänkte på det häromdagen. Jag avskyr att laga mat. Det är så tråkigt och när jag någon gång anstränger mig i gör mig till i köket så vägrar ungen äta! Jag vet att jag kan laga god mat men när ingen äter så kan det kvitta. Vi kör mest färdigt som jag bara värmer. Jag behöver bara koka pasta eller ris. Det smakar väl skolmat och då går det ner i barnamagen. Jag håller mig till min stenålderskost.

På tal om matkasse så provade jag det en enda gång och aldrig mer. Vilka knepiga rätter. Det var bland annat en skaldjursgratäng. När jag tömde påsen med skaldjur rann det ut en massa slemmiga minibläckfiskar. Jag försökte låtsas som allt var ok. Ingen av oss åt den maten och inte några andra rätter heller från den kassen.

Men baka är kul. Kanske kan bjuda er på en go fika någon gång i framtiden. Funderar på det där med barnen, att få dela saker med andra barn. Dottern har förbjudit mig att säga ordet Mappa mer. Hon får världens utbrott när jag nämner det. Just nu är det den där Mapparesan på TV. Men det hjälps inte.

http://lovetosses.blogspot.se

Love

11 november 2012 17:10

Jo, det är bara för kommersen. Jag tänker väl mest på alla faderlösa barn som kommer utanför när det är så uppmärksammat. Kommer ihåg att inte alla tyckte veckan innan den berömda dagen var så skoj... Ja, hon kanske skulle träffa fler barn men om hon får utbrott av ordet mappa då har du en del att bita i. Varför det? Är det konstellationen eller bara ordet? Jag tror ju visserligen du har det lite lättare ändå vad gäller vad du ska kalla dig, för om jag läst rätt så finns bara du?

 
Ingen bild

Elias

11 november 2012 14:53

Jag gillar inte heller o laga mat, men det finns vissa en maträtt som jag hittat på själv, som är både god, nyttig och relativt snabb och göra. Och det enda man behöver är en stekpanna och stekspade.

Du behöver:
Wokgrönsaker valfri sort (jag kör Thai)
Kyckling (1 eller 2 filéer beroende på storlek) Fryst hackad spenat
En halv burk bönor (sojabönor smakar bäst, även svarta bönor och cannellini funkar bra)
2 ägg
Valfritt stekfett

Fräs wokgrönsakerna tills de är mjuka, skär kycklingen i tärningar och lägg i stekpannan, tillsätt även spenaten och bönorna. När kycklingtärningarna är genomstekta knäcker man äggen i stekpannan och steker under omrörning så det blandas med resten av maten.

Krydda eventuellt med en vitlöksklyfta
Jag äter det med sweet chili sauce
Kan serveras till pasta, ris, nudlar eller ätas som det är

För vegetarisk variant byt ut kyckling mot quorn, för vegan tar man bort äggen och steker i olja (jordnötsolja ger ingen smak whatsoever)

Love

11 november 2012 17:14

Det låter gott, men ungarna duggar helt plötsligt inte röror, så där föll den. Och bönor åker under bordet också. Synd för jag älskar bönor, linser ärtor, grönsaker och det får görna vara en salig röra. Konstigt ang det här med röror- gott &blandat tycker dom ju om så dom är inte konsekventa alls!

 
Love II

Love II

11 november 2012 19:46

Ja det stämmer, hon har bara mig. Det är ordet Mappa hon inte gillar. Resten är inga problem. Ibland kallar hon mig för Love.

http://lovetosses.blogspot.se

Love

13 november 2012 19:44

Det götrmina också ibland. fast jag vet inte. Det känns inte rätt när barn kallar sina föräldrar för namn istället för mamma/pappa och i mitt fall mappa då. Det känns på något vis respektlöst och gränslöst..eller så är jag bara gammaldags.. Och även om hon inte gillar ordet så får hon lära sig acceptera det. Inte för er skull då ni nog inte kommer använda det men för alla andra som ev brukar det.. Just nu är vi ensamma om det, men oavsett det så är det i bruk

 
Ingen bild

Elias

12 november 2012 21:16

Haha, som att det skulle va samma sak med gott & blandat som med mat, det är du ju inte aaaalls hehe. dessutom kan man plocka ut de som man vill ha i godispåsen ;-)

Love

13 november 2012 19:44

Jag tycker det är ungefär samma.. Haha. Förutom då att dom äter allt i gott&blandat påsen ;-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Love - 6 oktober 2014 04:06

vet inte om jag berättade att jag fått det nya personnr men det har jag iallafall. Den 14 sept blev jag officiellt upptagen som medlem i den manliga populationen.. Och sedan dess har jag ringt och ringt och ringt och...ja ni hajar. Vet ni hur mån...

Av Love - 31 augusti 2014 01:48

OK, insåg igår att jag oftast bara vräker ur mig något i farten för at sedan glömma en riktig uppdateringpå ett bra tag så jag tänkte fixa det idag md tankar och tid och förhållande och lite annat.  Det var i dagarna jag fick mitt beslut ang ändrad...

Av Love - 30 augusti 2014 05:34

I förrgår fick jag ett rek på posten och det ar beslutet från RR.  Härmed är jag nu mera även på pappret en man!  Och har tillåtelse från socialstyrelsen att göra inngrepp i könskörtlarna som det så snyggt heter.  Mennytt personnr tas det beslu...

Av Love - 26 juli 2014 16:10

Jag vet att det inte var så kort tid sedan jag sist gjorde ett inlägg men livet går förbi alldeles för fort :-)  Jag har kommit i ett läge där jag faktiskt inte tänker på min situation så mycket utan det mesta bara flyter på. Naturligtvis blir jag ...

Av Love - 6 maj 2014 23:15

Hej och välkomna till en sällan uppdaterad sida.  En månad har gått och det är mycket som rörts upp.  För det första hade jag fått en fråga av en läsare omjag hade fler operationer och jag kan svara Jaaaa på den. Men inget är så enkelt som det ve...

Presentation


Välkommen till en komplicerad historia!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kategorier

Länkar

upplysande bloggar

Besöksstatistik

Omröstning

Tycker ni som läsare efter det jag berättat att jag handlar rätt angående skolproblemet?
 Ja, kör hårt. Informera alla du stöter på!
 Ja, fast håll dig bara till fakta för barnen
 Njaeee, det kanske räcker med föräldrarna?
 Nej, föräldrarna skulle ha hållits utanför
 De skulle hållt det helt innanför hemmets 4 dörrar
 Du var korkad som ens berättade för dina egna barn!

Arkiv

RSS

Sök i bloggen

Titta in och skriv!

När händer vad?

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2012 >>>

Ovido - Quiz & Flashcards