Direktlänk till inlägg 29 mars 2013

ännu ett inlägg!

Av Love - 29 mars 2013 05:56

Förlåt att jag stör men just nu är det många tankar och jag har tid över så därför tänkte jag försöka bringa ordning i hjärnkontoret. 

Tänkte informera lite smått om det här med att låsa sina journaler och sånt. 

Vi som är inskrivna på sexologen i Lund har i dagarna fått hem en skrivelse om att all journalföring inom sjukvården skall bli gemensam och således så innebär det att läkare i ala sammanhang kan se hela din patientinformation vilket kanske inte är något du vill. Bryr du dig inte om att ditt förflutna finns där så spelar det kanske ingen roll men annars så kan det vara bra att känna till att man som patient kan begära att vissa delar av ens journal spärras så att endast de instanser där du ger ditt tillstånd kan se förbi spärren. 

Detta kan du göra inom alla journalförande instanser.  Du har dessutom rätt att få loggor ang vem som ser på din journal och vid vilka tidpunkter. 

Japp tänkte jag- detta är ju kanon. det ska jag göra men sen slår mig tanken att vänta lite- vad innebär detta i praktiken? 

Jo- du kanske söker för någon fysisk åkomma säg tex magproblem men väljer att inget säga om att du är FTM ( tex) Läkaren utgår ifrån att du är kille och börjar sin undersökning vilket då utesluter dom kvinnliga organen som han inte känner till. Således ger han dig en manlig diagnos kan man säga fast ditt medicinska problem kanske är kopplat till just dina biologiska organ och egentligen är relativt lättdiagnostiserat IFALL han vetat att du haft dom ;-( 

Istället får du kanske fler komplikationer än du önskar och en mer utdragen behandling innan en faktisk diagnos ställs..

Ja, det kanske kan bli ett problem? 


Ang låst journal så har psykologen på sexologen varit väldigt informativ ang möjligheten att låsa dom ute från andra behandlingar och hur man ska gå tillväga. Anledningen kan kanske vara att man träffar en psykolog om tex hur man upplever utredningen och transitionen och du kanske inte vill att detta ska komma till sexologens kännedom och då kan du låsa din journal hos den psykolog du träffar och dessutom skriva ett dokument som sexologen skriver på där dom förbinder sig till att inte kolla dina andra "kontakter" . Rätt bra att känna till. 


Ett problem som kan bli sen när man får nytt personnr är att man blir en "ny" människa. Inga journaler sedan innan och det innebär också att ingen av din tidigare medicinska historia finns tillgänglig såvida du inte binder ihop det gamla personnr med det nya men då är det ju också så att du inte kan vara så stealth i dom sammanhang där man läser din journal. Det lixom står att du var en hon i klartext då. 

Alltså fan vad dom krånglar till det. 

innan mötet tänkte jag att det här med att byta personnr inte var så viktigt men se där hade jag fel. 

För att vara berättigad till sterilisering och srs så måste man ansöka om ändrad könstillhörighet och när det beviljas får man nytt personnr så alltså blir man lite tvungen ju? 

Efter allt strul man hört om föräldraskap, banker, lån, försäkringar osv så kände jag att jag nog kunde fortsätta med kvinnligt personnr ett bra tag till- det är ju ingen som tänker på det ju- men med tanke på dom andra två sakerna så vete tusan om jag vill vänta för länge.  Tanken på att ha dom kvinnliga organen kvar för länge äcklar mig mer än att få lite strul med myndigheterna men jag har ju ett år på mig att bestämma mig så det är gott om tid...

Förlåt för ett rörigt inlägg. Är trött och har t-brist så tankarna är all over. fast jag är glad ändå ;-)


 
 
Ingen bild

Alex

22 april 2013 20:09

Tack så hemskt mycket för att du delade med dig av denna informationen!
För mig som haft en propp i armen pga APC-resistens så var den jättevärdefull. Tack! :)

Love

24 april 2013 10:08

Varsågod. Tycker bara det är konstigt att ingen annan kommit med denna informationen innan. Kanske sprids?

 
Ingen bild

Alex

25 april 2013 08:44

Ja, man borde typ fått den från utredningsteamet iaf...fast där har de nog egentligen inte så bra koll...kan de inte hålla reda på om man är gift, sambo eller särbo utan 3 olika personer skriver 3 olika saker i journalen...tja...
Jag kommer åtminstone sprida den vidare till en person :)

Love

5 maj 2013 07:22

Det är bra;-) ett steg åt rätt håll.
Jag tror inte att informationen nått ut till olika vårdinstanser. Jag hoppas bara att op. Personal har koll

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Love - 6 oktober 2014 04:06

vet inte om jag berättade att jag fått det nya personnr men det har jag iallafall. Den 14 sept blev jag officiellt upptagen som medlem i den manliga populationen.. Och sedan dess har jag ringt och ringt och ringt och...ja ni hajar. Vet ni hur mån...

Av Love - 31 augusti 2014 01:48

OK, insåg igår att jag oftast bara vräker ur mig något i farten för at sedan glömma en riktig uppdateringpå ett bra tag så jag tänkte fixa det idag md tankar och tid och förhållande och lite annat.  Det var i dagarna jag fick mitt beslut ang ändrad...

Av Love - 30 augusti 2014 05:34

I förrgår fick jag ett rek på posten och det ar beslutet från RR.  Härmed är jag nu mera även på pappret en man!  Och har tillåtelse från socialstyrelsen att göra inngrepp i könskörtlarna som det så snyggt heter.  Mennytt personnr tas det beslu...

Av Love - 26 juli 2014 16:10

Jag vet att det inte var så kort tid sedan jag sist gjorde ett inlägg men livet går förbi alldeles för fort :-)  Jag har kommit i ett läge där jag faktiskt inte tänker på min situation så mycket utan det mesta bara flyter på. Naturligtvis blir jag ...

Av Love - 6 maj 2014 23:15

Hej och välkomna till en sällan uppdaterad sida.  En månad har gått och det är mycket som rörts upp.  För det första hade jag fått en fråga av en läsare omjag hade fler operationer och jag kan svara Jaaaa på den. Men inget är så enkelt som det ve...

Presentation


Välkommen till en komplicerad historia!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kategorier

Länkar

upplysande bloggar

Besöksstatistik

Omröstning

Tycker ni som läsare efter det jag berättat att jag handlar rätt angående skolproblemet?
 Ja, kör hårt. Informera alla du stöter på!
 Ja, fast håll dig bara till fakta för barnen
 Njaeee, det kanske räcker med föräldrarna?
 Nej, föräldrarna skulle ha hållits utanför
 De skulle hållt det helt innanför hemmets 4 dörrar
 Du var korkad som ens berättade för dina egna barn!

Arkiv

RSS

Sök i bloggen

Tidigare år

Titta in och skriv!

När händer vad?

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Mars 2013 >>>

Ovido - Quiz & Flashcards