Direktlänk till inlägg 18 april 2013

Hos blodgivningen..

Av Love - 18 april 2013 20:30

Var hos blodgivningen idag. Inte för att lämna blod, det var över 1 år sedan sist men för att kolla varför man inte kan lämna blod som Ts. Jag trodde att det kanske hade med injektionerna att göra men det var faktiskt inte det. Sedan ett år tillbaka delas manligt blod och kvinnligt blod upp, av säkerhetsskäl och dessutom delas kvinnors blod upp ytterligare ett steg mellan har varit gravid/ inte varit gravid. ( Någon slaggprodukt som bildas i cellerna då). Uppenbarligen är det skillnad på plasmorna och även av blodvärdet mellan könen. Kort sagt- om en man får av en kvinnas blod och vice versa så kan dom under operationer drabbas av något som kallas "paly" (osäker stavning) som är en funktionsmedsättning på lungorna som kan vara livshotande. Dessutom nu under transitionen så är värdena på T inte stabila samtidigt som äggstockarna fortfarande är kvar som kontraptoducerar östrogen så det påverkar blodet också. Men iallafall så när jag är klar så borde jag kunna börja igen så länge jag är ärlig om vem jag varit för då kan plasmorna filtreras bort.. Eller så får dom väl ge blodet till en kvinna som varit gravid. Jag är inte så känslig, bara jag kan hjälpa till.
Kändes bra att prata med sköterskan- fick kaffe och kaka och jättemånga kramar. Hon upprepade gång på gång att hon var hedrad över att jag pratade med henne, att hon aldrig mött någon som jag förut och inte en gång sa hon fel pronomen.
Imorgon ska jag ner på den nya vårdcentralen. Endon ville ha en kompletterande analys av T koncentrationen eftersom det inte var så länge sedan jag injicerade. Trodde ju inte hon skulle vara så snabb i vändningarna ;-)
Än så länge verkar bemötandet vara mer professionellt än på den gamla vc:n . Sen på onsdag så ska jag träffa en annan läkare angående magproblemen jag har. Oavsett om det är IBS jag har så ska jag inte behöva ha så ont hela tiden, tycker jag och det tyckte inte sjuksyrran heller. Jag håller tummarna för att detta håller och att jag äntligen kanske kan bli bemött som en vanlig patient istället för ett unikt fall..

 
 
Ingen bild

Queerfisken

19 april 2013 02:26

Hej.

Appropå att du skrev "om en man får av en kvinnas blod och vice versa så kan dom under operationer drabbas av något som kallas "paly" (osäker stavning) som är en funktionsmedsättning på lungorna som kan vara livshotande.", så har jag lite frågor:

Hur definieras man och kvinna?
- Efter hormonnivåer?
- Efter om någon har varit gravid eller inte?
Och vilket blod ges t.ex till en FtM som varit gravid och som nu har samma T-värden som en cisman?

Vilket blod får någon som är intersex?

Vilket blod får någon som är transsexuell och går på hormonbehandling?

Många frågor, inser att du kanske inte vet svaren på alla... Tycker bara att det är problematiskt när det inom sjukvården talas om män och kvinnor, när det dels inte säger ett smack om vilken hormonnivå och genitalier någon har, och dels helt utelämnar den stora grupp människor som biologiskt sett inte faller under endera kategorierna.

Love

23 april 2013 20:59

Ursäkta sent svar: fick kolla upp lite med sjuksköterskan som gav mig informationen.
Det är främst män som drabbas av paly.
Så om en biologisk kvinna får en mans blod så borde det inte ge någon påverkan.
Däremot om en kvinna som inte varit gravid får blod från en kvinna som varit gravid så påverkas blodets levringsförmåga pga plasmarnas olika uppbyggnad på cellnivån.
Blodets egenskaper bestäms utifråns ens biologiska kön dvs det som står i födelsebeviset, ej det upplevda könet eller det korrigerades könets.
Vid osäkerhet pga tex intersex så görs analyser av blodet.
Ett problem som kan bli vanligare är de könskorrigeringspatienter som fått nytt personnr som inte är återkopplat till det gamla. Om dom inte är ärliga och berättar om sin situation till blodgivningen så kan det innebära en större risk för mottagande receptor.
Alltså är det också så att tex en FTM som varit gravid således i möjligaste mån ska få antingen filtrerat blod där plasman är separerad ifrån resten av blodet eller blod från en kvinna ( spelar ingen roll om denne varit gravid, det är viceversa som är problemet.
Däremot så kan det bli problem om en MTF får blod från en kvinna som varit gravid ( detta kan tex hända om personen har barn och detta är känt på sjukhuset) men förhoppningsvis så kommer detta att uppdagas innan det är försent.
jag hoppas detta besvarade dina frågor och att svaren är korekta. Det är en tolkning av informationen jag fått från blodcentralen på min ort. ;-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Love - 6 oktober 2014 04:06

vet inte om jag berättade att jag fått det nya personnr men det har jag iallafall. Den 14 sept blev jag officiellt upptagen som medlem i den manliga populationen.. Och sedan dess har jag ringt och ringt och ringt och...ja ni hajar. Vet ni hur mån...

Av Love - 31 augusti 2014 01:48

OK, insåg igår att jag oftast bara vräker ur mig något i farten för at sedan glömma en riktig uppdateringpå ett bra tag så jag tänkte fixa det idag md tankar och tid och förhållande och lite annat.  Det var i dagarna jag fick mitt beslut ang ändrad...

Av Love - 30 augusti 2014 05:34

I förrgår fick jag ett rek på posten och det ar beslutet från RR.  Härmed är jag nu mera även på pappret en man!  Och har tillåtelse från socialstyrelsen att göra inngrepp i könskörtlarna som det så snyggt heter.  Mennytt personnr tas det beslu...

Av Love - 26 juli 2014 16:10

Jag vet att det inte var så kort tid sedan jag sist gjorde ett inlägg men livet går förbi alldeles för fort :-)  Jag har kommit i ett läge där jag faktiskt inte tänker på min situation så mycket utan det mesta bara flyter på. Naturligtvis blir jag ...

Av Love - 6 maj 2014 23:15

Hej och välkomna till en sällan uppdaterad sida.  En månad har gått och det är mycket som rörts upp.  För det första hade jag fått en fråga av en läsare omjag hade fler operationer och jag kan svara Jaaaa på den. Men inget är så enkelt som det ve...

Presentation


Välkommen till en komplicerad historia!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kategorier

Länkar

upplysande bloggar

Besöksstatistik

Omröstning

Tycker ni som läsare efter det jag berättat att jag handlar rätt angående skolproblemet?
 Ja, kör hårt. Informera alla du stöter på!
 Ja, fast håll dig bara till fakta för barnen
 Njaeee, det kanske räcker med föräldrarna?
 Nej, föräldrarna skulle ha hållits utanför
 De skulle hållt det helt innanför hemmets 4 dörrar
 Du var korkad som ens berättade för dina egna barn!

Arkiv

RSS

Sök i bloggen

Titta in och skriv!

När händer vad?

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< April 2013 >>>

Ovido - Quiz & Flashcards